Sådan får du en seniorsamtale
Er du begyndt at overveje dit arbejdsliv og ønsker måske mere fleksibilitet, nedsat arbejdstid eller andre arbejdsopgaver, så er en seniorsamtale med din leder et godt sted at starte. Du behøver ikke vente på chefen. Her er nogle råd til at komme i gang.
1. Tag gerne initiativet selv – på et roligt tidspunkt
Du behøver ikke vente på, at din leder kommer til dig. Det er helt i orden selv at tage initiativ – og det viser engagement.
- Sig fx: “Jeg kunne godt tænke mig at tage en snak om mine fremtidsplaner og hvordan jeg bedst afslutter mit arbejdsliv. Har du tid til en samtale en dag?”
- Du kan også sende en kort mail til din leder og bede om en seniorsamtale. Her kan du vise din chef dette materiale fra SeniorKlar, som er målrettet ledere.
Materiale til din chef: I mailen kan du også indsætte disse links til din chef:
5 gode argumenter for lederen
Inspiration og gode råd
Forslag til materiale. - Tip: Vælg et tidspunkt, hvor der er ro på og ikke lige midt i en travl periode.
2. Forbered dig – tænk over dine ønsker og behov
Inden samtalen er det en god idé at gøre sig nogle tanker. Her er nogle spørgsmål, du kan overveje:
- Hvad trives jeg med i mit arbejde?
- Hvad vil jeg gerne ændre eller trappe ned på?
- Er der noget, jeg gerne vil nå eller prøve af, inden jeg stopper?
- Hvornår kunne jeg se mig selv gå på pension – og hvordan?
- Og ikke mindst: HVordan er min private situation og min økonomi.
Lav gerne nogle stikord – det gør det lettere at huske under samtalen. Du kan få inspiration her.
3. Brug en sparringspartner
Det kan være en god idé at vende dine tanker med nogen, inden du taler med din leder.
Spørg gerne dine jævnaldrende kolleger, venner og evt. partner, om de kunne tænke sig at tale om jeres forskellige ønsker til jeres arbejde.
Hvis I har en tillidsvalgt, så spørg om, hvilke muligheder I har på jeres arbejdsplads for en seniorsamtale og for seniorordninger. Du kan også vise
4. Præsenter dine ønsker som win-win
Når du deler dine ønsker med din leder, så vis også, hvordan det kan være en fordel for arbejdspladsen.
- “Hvis jeg kan få lidt kortere arbejdsdage, har jeg energi til at blive længere i jobbet.”
- “Hvis jeg kan videregive min viden systematisk, kan vi sikre en god overlevering.”
5. Vær åben – men sæt dine grænser
Det er helt i orden at sige, hvad du har lyst til – og hvad du ikke har lyst til. Du behøver ikke have en færdig plan, men det hjælper at være tydelig om dine ønsker.
6. Følg op – få en aftale på skrift
Når I har haft samtalen, så bed om at få en opsummering af det, I er blevet enige om – enten mundtligt eller på mail. Det skaber klarhed og tryghed. Din leder kan hente inspiration til skemaet her.